Miejsce obrad: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego,. ul. Świdnicka 10 (dawny Alliance Française)
Wybrane referaty można przeczytać na tej stronie (pdf).
“Oikumene” ma także swoją stronę na Facebooku.
Spis referatów (rozwiń)
Identyfikacja starożytnych gatunków zwierząt chińskich w Europie na podstawie dostępnych źródeł – Dariusz Brodziak, UO
Cylicyjskie aviarium. Ptasi świat na marginesach ormiańskich kodeksów – Karolina Wiśniewska, Uniwersytet Warszawski
Pies w kulturze Bliskiego Wschodu; Marcin Hołubowicz – Uwr
Zwierzęta obszaru basenu Morza Śródziemnego w źródłach nowoasyryjskich – Łukasz Bartkowiak, UAM
Dlaczego Mała Syrenka nie śpiewała Odysowi? Mitologiczne hybrydy i problemy z onomastyką – Agnieszka Bożejewicz, UAM
Przyjemność brzucha jest podstawą i korzeniem wszelkiego dobra” (Epikur): potrawy ze zwierząt w dziele Apicjusza ( I w. n.e.) – Karolina Kulpa, UAM
Śmierć zwierząt w relacji Herodota – Karolina Kurzawa, UG
Antyczne korzenie likantropii i wampiryzmu – Maria Szymczak, UAM
Próba interpretacji dekoracji zoomorficznej trumeau kościoła w Souillac – Veronika Drohobytska, UJ
Przedstawienia zwierząt na ceramice typu terra sigillata – Joanna Porucznik, UWr
Łabędzia metamorfoza Horacego (Carm. 2.20) – greckie inspiracje i rzymski koloryt – Aleksandra Wacławczyk, UAM
Zwierzęta parzystokopytne w systemie ofiarniczym starożytnego Izraela na podstawie Księgi Kapłańskiej – mgr Anna Rambiert, UWr
Rasy i odmiany koni na podstawie eposu Kynegetika Oppiana – Monika Błaśkiewicz, Uwr
Zwierzęta jako symbole. Dydaktyka mozaik w Pałacu Cesarskim w Konstantynopolu a bajki Ezopa – Maja Miziur, UWr
Kwestia nie tylko smaku – rzeźnie i rzeźnicy w kulturze starożytnego Rzymu – mgr Anna Karolina Trzeciak, UWr
Na granicy światów – likantropia – Kalina Śmigielska, UG
Symbolika ptaków w „Jedwabiu” Alessandro Baricco – Małgorzata Zofia Kozłowska, UWr
Pies w łacińskich traktatach agronomicznych i „Historii naturalnej” Pliniusza – Damian Domański, UG
Zwierzęta we wróżbach u starożytnych Greków i Rzymian – Olga Węglarz, UWr
Znaczenie hipopotama w życiu i religii starożytnych Egipcjan – Patryk Chudzik, UWr
,,NULLA EST GLORIA PRAETERIRE ASELLOS”. Wizerunek osła w kulturze i literaturze starożytnej Grecji i Rzymu – mgr Magdalena Karamucka, UAM
Echidna w rozumieniu chrześcijańskiego świata – Andrzej Konachowicz, ChAT (Warszawa)
„Zwierzyniec Oktawiana” czyli obraz i znaczenie zwierząt na monetach cesarza Augusta – Monika Owsianna, UAM
Equus mythicus. Koniowate w mitologicznych korzeniach kultury śródziemnomorskiej – Łukasz Berger, UAM
Przedstawienia zwierząt w ikonografii władców starożytnego Egiptu – Filip Taterka, UAM
Świat zwierząt w XII księdze „Etymologii” Izydora z Sewilli – Martyna Petry, UG
Dlaczego Telemach nad konia puchar przedkładał – probata a xenia w “Odysei” Homera – Sabina Banasiak, UW
Zwierzęta i ich symbolika w poezji nowogreckiej – Katarzyna Cupała, UWr
Koty i kociaki w starożytnym Rzymie – mgr Anita Boharewicz, UWr
Zwierzęta fantastyczne w ikonografii fenickiej – Adrian Łużak, UWr
Banasiak Baricco Bartkowiak Berger Biblia Boharewicz Bożejewicz Brodziak Błaśkiewicz ceramika Chiny chrześcijaństwo Chudzik Cupała Domański Drohobytska echidna Egipt Ezop Grecja Herodot hipopotam historia historia sztuki Homer Hołubowicz hybrydy ikonografia Karamucka koń Konachowicz Kozłowska Kulpa Kurzawa likantropia mitologia Miziur monety ofiara osioł Owsianna Petry pies Pliniusz poezja Porucznik ptak Rambiert rzeźnia Rzym Śmigielska symbol Szymczak Taterka Trzeciak Wach Wacławczyk wampiryzm Węglarz Wiśniewska Wrocław wróżby Łużak
Komentarze